Acest articol a primit Menţiune la Simpozionul Internaţional Grigore Vieru, poet al sufletului românesc
autoare Prof. Budeanu Mihalachi Mihaela
Liceul „Dimitrie Negreanu” Botoşani
Când poezia românească a primit pe
Grigore Vieru, a fost ca şi când un bolnav a primit o şansă la viaţă, după o boală incurabilă. Sufletul său, viersul
său, voba sa au adus remediul pentru o
Românie bolnavă şi ignorantă. Grigor Vieru
a redefinit ideea de patritism, a arătat cu delicateţe, dar şi cu un verde simţ
al dreptăţii graniţele adevărate ale sufletului românesc. Odată cu el, cultura
română nu a putut să mai uite dincolo de frontiere pe: Alexei Mateevici, Ion
Druţă, ...
Trăieşte
în opera lui o Patrie: aceea a unui înger ce mângâie cu versul său inima unui
neam, ce alină destinul unei Românii ce şi-a uitat puiul rănit peste Prut.
Poetul era „atât de singur” în umbra ţării ce nu-i era ţară, în umbra
pământului ce nu-i era pământ. Şi-a găsit patria în ....Poezie. Şia rămas în
această „Duminică a cuvintelor” atât cât i-a
fost hărăzit de acolo din stele.
Cum Luna e de Soare. »
Iubirea avea pentru el
calităţile unui elixir al vieţii fără de moarte, te îmbăta, dar îţi dădea
totodată şi puterea de a ignora moartea :
« Nu am moarte cu tine
nimic,
Eu nici măcar nu te
iubesc. »
Prin iubită, poetul avea o punte între lumea
fizică şi lumea cosmică, o libertate visată , iar mama şi ţara devin, în
poezia lui Grigore Vieru, zeităţi poetice. Ambele sunt capabile să gonească singurătatea poetului, să-l aducă
aproape de lume, de oameni. Cele două ipostaze umane, creatoare se completeză,
se susţin, se suplinesc. Dacă mama este fiinţa ce-i aminteşte de momentul pur
al creaţiei, iubita îl transpune îmtr-o lume a misterului, a miracolului, a
eternului. Poetul se află între mamă şi iubită asemeni soldatului, între
datorie şi morala creştină. De aici şi până la eternitate nu e decât un pas.
O altă formă de iubire e
Patria, o patrie care se scrie în orice măr, în orice sămânţă, în orice pasăre.
Se întâmplă doar în acest loc miraculos numit Acasă
următorul fenomen:
“Dacă
o piatră în zid
E
clintită din loc
Cel
care trece pe drum
O
reaşează temeinic
Ca în propria îngrăditură.
Trandafirii
Sunt
roşii de dragoste”
Acest
lucru demonstrează cu prisosinţă, un numai etnogeneza dar şi continuitatea, şi
legătura tainică, mistică ce se creează între om şi locul de baştină, legătură
care nu va putea fi ruptă, nici în clipa din urmă, când el doreşte să revină
Acasă. Acasa e un bun comun de care se îngrijeşte fiecare ca de propriagrădină,
ca de propria persoană. Şi tot aici, omul e apărat de calamităţi şi de toate
relele.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu