Prof.
Azoiței Cristian, gr. I, Școala Gimnazială Nr. 10 Botoșani
„Grigore Vieru, copil în adâncul ființei
sale, este, cu adevărat, unul dintre cei mai mari poeți pentru copii, atât din
literatura română, dar și din cea universală. Volumele de poezii pentru copii,
dar mai ales, volumul Albinuța – abecedar pentru preșcolar, dar și pentru micii
școlari, tipărite într-un tiraj foarte mare, sunt mărturii a celor afirmate.
Poezia pentru
cei mici a lui Grigore Vieru își are originea în singurătatea pe care a fost
nevoit să o trăiască poetul în copilărie. „Copilăria mea a fost pârjolită,
săraca de ea, de focul războiului și a fost umilită de urmările sale. Jocul meu
principal era culesul spicelor pe miriște în urma recoltării, unde găseam mai
multe gloanțe ruginite, pentru că nici șobolanii nu stăteau degeaba. O muncă,
în fond, zadarnică și un joc destul de trist. Mă legănam pe picioare
bolnăvicios, topit de slabă nutriție. Miriștea sub tălpile mele goale era un
fel de acupunctură moldovenească, nu mai puțin veche ca cea chineză, dar
întrecând-o ca efect curativ.”(G. Vieru, 1987, p. 275)
Suferința pe
care a trăit-o copilul Grigore, dar și teama ca aceasta să nu mai fie trăită și
de alți copii, îl determină pe poet să se apropie de copii prin poeziile sale,
să le arate lumea cu toate frumusețile ei, locul natal, pacea care trebuie
gustată ca fiind cel mai mare dar pe care oamenii pot să și-l facă. Ilustrativă
în acest sens este poezia „Mulțumim pentru pace”: Mama pâine albă coace, / Noi
zburdăm voios, / Pentru pace, pentru pace / Mulțumim frumos… . În folclorul
pentru copii apare această sete de pace în formula de leagăn „Dormi în pace” pe
care poetul o consideră „un imn, un măreț și fundamental imn închinat păcii. Cel, poate, mai vechi
cântec de pace de pe aceste locuri unde ne-am întemeiat”(G, Vieru, 1984, p.
89). Copilul care a avut cântec de leagăn și de trezire zgomotul mașinii de
cusut „Iar noaptea mama/ lucra croitoreasă, / Cosea cămăși de pânză/ din cânepă
scorțoasă. / Și cântecul mașinii/ sunând fără oprire/ Fu cântul meu de leagăn
și cântec de trezire” a oferit cele mai frumoase cântece de leagăn copiilor.
Lirica viereană
pentru copii are un profund caracter educativ. Acestea dezvăluie capacitățile
înnăscute de pedagog ale poetului. Prin poeziile sale pe care copiii le
memorează cu ușurință datorită muzicalității lor, Grigore Vieru sădește în
conștiința micilor cititori valori general umane, respectul față de părinți,
dragostea de țară și de limba maternă. Important este faptul că reușește să
facă acest lucru fără a fi plictisitor, de cele mai multe ori mai vesel și mai
jucăuș decât mulți dintre profesori.
Vorbind despre
copilărie, nu putem să ignorăm motivul mame în poezia viereană. Pentru Grigore
Vieru, mama este unică: „Mama ne mângâie,/ soarele lucește,/ Soarele e unul,/
Mama una este”. Aceste versuri plasează mama ca simbol al genezei în centrul
existenței umane, așa cum soarele este centrul universului, dătător de viață și
lumină.
Poetul reușește
prin intermediul jocului și al metaforei să transpună o complexă filozofie a
vieții și a cunoașterii realității înconjurătoare pe înțelesul copiilor „care
nu este mai puțin serioasă decât a maturilor”(G. Vieru, 1984, p. 10). Astfel,
poezia pentru copii a lui Vieru înseamnă, pentru multe generații, prima și cea
mai solidă școală a adevăratelor valori.
Frumusețea
locului natal este surprinsă în „Satele Moldovei”: „Pe vale, pe culme,/ Stau
satele mele./ Aproape de codru,/ Aproape de stele.” Apropierea de codru și
stele sugerează un spațiu mirific în care tehnologia nu a reușit să influențeze
comuniunea dintre om și natură.
Din poezia lui
Vieru copiii află că trebuie să-și iubească țara nu pentru că este frumoasă, ci
pentru că este a lor. Meșter neîntrecut al metaforei, poetul transmite micului
cititor ideea de frumusețe a limbii materne, creând în poezia „Frumoasă-i limba
noastră” o imagine de-a dreptul extraordinară: „Pe ramul verde tace/ O pasăre
măiastră,/ Cu drag și cu mirare/ Ascultă limba noastră.” Și încheie poetul,
mândru de frumusețea limbii române, că și pasărea dacă ar putea vorbi ar lua
cuvintele din limba noastră: „De-ar spune și cuvinte/ Când cântă la fereastră,/
Ea le-ar lua, știu bine,/ Din limba sfântă-a noastră”.
Prin intermediul
metaforelor pe care le creează în
poeziile sale, poetul explică micului cititor o serie de realități, fenomene
ale naturii, norme de conduită. De pildă, țurțurul se topește pentru că nu este
altceva decât o bomboană a soarelui din care acesta gustă cu plăcere când răsare
în zilele friguroase ale iernii: „Sub streașina saraiului/ Stă bomboana
soarelui/ Stă-n amiază și străluce…? –
Dulce-i soare?/ −Tare dulce!” De asemenea, soarele primăverii este comparat cu
un ou de ciocârlie „Cald e soarele-n câmpie/ ca un ou de ciocârlie”, ori cu o
pâine mare ce răsare pentru toți copiii lumii „Peste codrul meu străbun/ Iese
soarele cel bun,/ Iese rumen peste mare/ Peste văi și munți cu brume/ Ca o
pâine mare-mare/ Pentru toți copiii lumii.”
Copiii vor
accepta explicațiile poetului pentru că ‹‹poetul are în persoana copilului nu
un învățăcel, căruia trebuie să-i dea sfaturi, ci un convorbitor egal, pe care,
ținând un ou găsit pe prag, nou ca roua
și „cald ca gura mamei mele”, îl poate întreba ca pe un om care l-a citit cel
puțin pe Kant: „Luri-la, lumină lină/ Ia ghiciți ce am în mână:/ E rotund, alb
ca o floare,/ Nu e mare, capăt n-are!”››(M. Cimpoi, 1983, p. 8).
Lirica pentru
copii a lui Vieru se confundă cu bucuriile și supărările copilăriei sale, este
mai mult decât o carte, ea capătă proporțiile unei imense școli, ale unui
templu, precum la Célestin Freinet, în care copiii sunt călăuziți în tainele
cunoașterii.”
Bibliografie:
Cimpoi, Mihai – Metafore
asemenea pâinii, prefață la Vieru, Grigore Poezii, Editura
Literatura artistică, Chișinău, 1983
Vieru, Grigore – Scrieri alese, Editura Literatura artistică, Chișinău, 1984
Vieru, Grigore – Cel care sunt, Editura Literatura artistică, Chișinău, 1987
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu