Prof. înv. primar Poștoacă Maria Cornelia, grad I
Școala Gimnazială ”Theodor Aman” Câmpulung
REZUMAT
Grigore Vieru a reușit
să ilustreze cele mai distinse idealuri ale spiritualității neamului, chiar și
cu destinul său nefast, dar fermecător oricum. El rămâne a fi un poet model în cultura română,
dar în același timp și extraordinar, de neîntrecut. El este asemenea unui
satelit al ”Luceafărului”. Poeziile sale stau la baza excelenței și originii
bunei înțelegeri, compoziției armonioase și creației autentice. Nu există
copil, elev sau matur care n-a citit și n-a iubit creația scriitorului.
Poeziile lui sunt ușor memorabile și se fixează în conștiința
oricui. Inimile fiecăruia dintre noi tresar atunci când auzim vreun vers
al poetului deoarece acestea sunt înarmate cu cele mai deosebite mărci
stilistice și conținând un amalgam întreg de pasiuni patriotice. Ți se deschid
ochii împreună cu conștiința și adorația față de neam, de plai, de mamă, de
frate și de bună credinţă, cum doar poetul a cunoscut-o.
CONȚINUTUL LUCRĂRII
Printre calităţile
scrisului lui Grigore Vieru sunt unitatea stilistică, de vorbire, dublată de o
mare iubire pentru limba care ne uneşte, un simţământ ce se revendică de
la eminesciana simţire românească şi un acut sentiment al
valorilor naţionale pe care niciun Prut nu-l poate şterge. Grigore Vieru este o
rugăciune şi o rugăminte la reconstituirea ideii de unitate naţională sub egida
limbii române. Principala virtute a poetului este iubirea faţă de limba română
înţeleasă ca un respect de sine. Practic, două esenţe s-au întrupat într-o
metaforă.
Poezia lui Grigore Vieru
este în consonanţă şi cu poezia unei Europe ce se dedică multiculturalităţii,
şi cu păstrarea zestrei culturale autohtone. Versurile lui sunt un altar pe
care poetul se dăruieşte întru armonie, sunt un sanctuar al sacrificiului. Din
acest spirit al dăruirii de sine, Grigore Vieru devine un simbol al credinţei
în metafora existenţială a unui popor român ce nu poate fi dezbinat. Poemele
sale continuă un program literar ce se doreşte un imn al
uniunii de suflet şi simţire. Literatura română a vibrat la versurile acestui
poet mult prea român. Dramatismul, organicitatea versurilor vierene sunt semnul
unui înalt patriotism liric pe care, din păcate, abia acum îl receptăm în tot
tragismul lor.
Grigore Vieru a
reconstituit şi a redefinit o frăţie de sânge şi una de cuvinte. Opera lui este
semnul unei mari contribuţii la reunificarea mentalităţii creative, spirituale,
pe care alţii au dorit să o destrame. Când vorbim despre multiculturalism,
trebuie să recunoaştem forţa de impact a poeziei lui Grigore Vieru şi pe plan
european, semn că Prutul nu are graniţe numai cu România, dar şi cu Sena, şi cu
Tamisa. Discursul, deopotrivă liric şi publicistic al lui Grigore Vieru, nu s-a
diferenţiat – niciodată – de activitatea socială a unui creator îngrijorat de
tentativele de disipare a conştiinţei naţionale. Opera lui este expresia unui
spirit incendiar, care a aprins cuvinte pentru a lumina limba română şi neamul
românesc. Probabil, pentru că afecțiunea față de acest popor și
plai natal n-a avut limite pentru el.
Unitatea neamului,
frăția dintre popoare și evocarea unei istorii adevărate în detrimentul celei
imposibile, au fost temele care Grigore Vieru nu s-a sfiit să le expună în
opera sa. Astfel putem să afirmăm cu certitudine că este una dintre
”stelele” literaturii române, este și va rămâne un erou național ce a avut
curajul mereu să vocifereze nedreptatea la care a fost supus el și poporul său.
Despre această ”candelă a speranței”, despre
poetul visului de unire, Eugen
Simion scria: ”Este ultimul poet cu Basarabia în
glas. Un poet mesianic, un poet al tribului său, obsedat de trei mituri: Limba
română, Mama şi Unitatea neamului. Un poet elegiac, dar, în ciuda fragilităţii
înfăţişării sale şi a vocii sale – moi şi stinse, menite parcă să şoptească o
rugăciune, nu să pronunţe propoziţii aspre ca vechii profeţi – un poet dârz, un
cuget tare, un spirit incoruptibil…”
Grigore Vieru este mai mult decât un poet,
este însuşi sufletul Basarabiei. Pentru el dispariţia fizică nu înseamnă
moarte, el trăieşte prin poezie, prin frumosul cultivat. Tot ce e mai frumos
astăzi poartă numele lui Grigore Vieru. El a fost, este şi va rămâne Pilonul de
rezistenţă al Culturii Naţionale. Poetul a ştiut cel mai bine să aşeze alături
cuvintele precum Grai, Mamă, Patrie, Iubire şi de aceea merită cununa
recunoştinţei noastre. Creaţia lui Grigore Vieru aduce dovada forţei
sacralizante a poeziei şi dragostei. Versul său vădeşte o energie creatoare în
stare să apropie pe poet de Dumnezeu: „Scriu
pentru că vreau să-L văd pe Dumnezeu de aproape”, iată programul lui Vieru,
formulat succint într-un gând de-al său.
„Grigore Vieru este un Mare şi Adevărat poet. El
transfigurează natura gândirii în natura naturii. Ne împrimăvărează cu o toamnă
de aur. Cartea lui de inimă pulsează şi îmi influenţează versul plin de dor, de
curată şi pură limpezire.” (Nichita
Stănescu)
Temele obsedante ale
poetului sunt: izvoarele, tradiţia populară şi cea clasică, limba în care te
exprimi, în care poţi râde şi plânge: „Şi
doar în limba ta/ Poţi râde singur/ Şi doar în limba ta/ Te poţi opri din
plâns” (În limba ta). Dar
cea mai frumoasă temă a poeziilor lui Grigore Vieru este iubirea niciodată egal
împărţită între mamă şi iubită, între siguranţa modestă şi darnică a mamei şi
nesiguranţa geloasă a iubitei: „Merg eu
dimineaţa, în frunte,/ Cu spicele albe în braţe/ Ale părului mamei./ Mergi tu
după mine, iubito,/ Cu spicul fierbinte la piept/ Al lacrimii tale” (Ars poetica).
Grigore Vieru este în
generaţia sa de basarabeni un fel de port-drapel, de-aceea o poezie precum
Ridică-te, Basarabie - o poezie de luptă şi unire, este compatibilă cu poezia ”Deşteaptă-te, române!”
„Mamă,/ Tu eşti patria mea!/ Creştetul tău –/ Vârful muntelui/ Acoperit de
nea./ Ochii tăi –/ Mări albastre./ Palmele tale –/ Arăturile noastre. (...)
Mamă/ Tu eşti patria mea!”(Mamă,
tu eşti). Simbolul obsedant al creaţiei vierene reflectat este „mama”.
Acest simbol transpare în poezie cu toată încărcătura de afecţiune pe care
fiinţa mamei ne-o aduce în minte. Prezenţa mamei înseamnă pentru poet starea de
bine, iar pierderea ei echivalează cu pierderea vârstei de aur a copilăriei: „Pierzând pe mama/ Mi-a rămas Patria./ Dar
nu mai sunt copil” (Caut umbra).
Poezia lui Grigore Vieru
are un ton şi un univers propriu. Poetul s-a prezentat adesea pe sine ca
purtător al mărturisirii unei suferinţe nespuse şi a unei lacrimi imense, care
a spălat sufletele chinuite ale concetăţenilor săi: „Puternic nu sunt./ Nu pot fi de faţă / Cu sângele meu/ Când este
rănit./ Nu îndrăznesc/ Să calc în picioare/ Vipera care m-a încolţit./ Nu pot
duce până la capăt/ Nu pot până la capăt/ Cântecul dulce./ Scriind,/ Parcă-aş
ara cu o cruce...”.
”Grigore Vieru este un mare poet şi un erou al Basarabiei. A luptat din
răsputeri – alături de o întreagă generaţie, căreia i se spune, acum „generaţia
Vieru”: mai întâi, pentru dreptul de a se exprima în limba sa – limba română,
apoi pentru dreptul acesteia de a deveni limba oficială şi pentru scrierea ei
în alfabetul latin, apoi pentru câştigarea independenţei ţării sale, dar şi
pentru reîntregirea României în hotarele ei fireşti. Un sprijin incontestabil
i-a venit de la mama sa, dar şi de la poezia populară şi cultă românească” (Fănuş Băileşteanu).
Cu mândrie rostim GRIGORE VIERU, poet al neamului, poet
al sufletului și cugetului românesc. Cu el și creația lăsată drept moștenire,
vom avea veșnic vie istoria și simțul adevărat; simțul românesc, cum spunea și
poetul ,, Dacă visul
unora a fost să ajungă în Cosmos, eu viața întreagă am visat să trec Prutul”.
BIBLIOGRAFIE:
·
Rugăciune pentru mama – Grigore Vieru - Craiova,
Editura Scrisul Românesc, 1994;
·
Strigat-am către tine – Grigore Vieru - Chişinău,
Editura Litera, 2002.
·
Taina care mă apără: opera poetică – prefață
de Mihai Cimpoi; postfață de Theodor Codreanu – Iaşi, Editura Princeps Edit, 2008
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu