Grigorie Vieru, poet în peisajul poeziei româneşti

 

 

 

Pîşnei Daniela ,Prof.înv.primar ,gradul I,Liceul Tehnologic,,Nicolae Bălcescu,, Flămânzi

 

 

Grigore Vieru ,poetul cu chip blând, o minte strălucită, un om bun, iubitor de oameni şi de țară. Așa era Grigore Vieru, poetul român născut dincolo de Prut, perceput nu doar de apropiați, ci și aceia care și-au intersectat drumul cu al său. El poate fi considerat poetul tuturor vârstelor, ce ne unește prin cuvânt, bunătate, iubire. Astăzi slova lui și întreaga opera literară e cunoscută departe de hotarele țării, este poetul inedit și va rămâne unic prin veșmântul său poetic.

Prin opera sa impresionată, orânduită în paginile a peste zece volume, poetul rămâne prezent printre noi, chiar dacă e plecat să stihuiască în ceruri. Cu părere de rău, mulți dintre noi nu mai avem timp să deschidem vreo carte de poezii.

Trebuie să recunoaştem că ne aflăm într-o acută criză a cititului, a lecturii cărţii cumpărate din librǎrii, scoasǎ din rafturile bibliotecii, noi profesorii avem datoria moralǎ de a ne îndruma elevii spre lumea fascinantǎ a cǎrţilor, de a-i motiva sǎ citeascǎ, de a gǎsi diverse modalitǎţi prin care sǎ le formǎm şi sǎ le cultivǎm gustul, pasiunea şi mai ales plǎcerea pentru lecturǎ.           

Copiii au nevoie de artă, povești, poeme și muzică, la fel de mult cum au nevoie de dragoste, mâncare, aer curat și joacă. Dacă nu îi dai unui copil mâncare, vei observa imediat că starea lui fizică și nu numai, se schimbă imediat. Același lucru se întâmplă și când un copil nu trăiește într-un aer curat sau când nu se joacă.De asemenea, dacă un copil nu are parte de dragoste din partea părinților, poate că efectele nu se vor vedea imediat, însă ele vor fi permanente și îl vor afecta pe tot parcursul vieții.

Când vine vorba despre povești, poeme și muzică, dacă acestea nu sunt integrate în viața unui copil mic, poate că efectele nu vor fi putea fi observate prea ușor. Chiar dacă cei mici sunt crescuți în mod sănătos și nu le lipsește nimic din resursele de trai esențiale, parcă totuși lipsește ceva. Din acest motiv, fiecare copil ar trebui să fie învățat de mic să iubească arta și cultura. Așa cum este învățat încă din familie, așa se va obișnui în tot restul vieții.

Fiecare artist şi om de cultură îşi prezintă propria viziune asupra vieţii, care îl ajută pe copil să îşi îmbogăţească felul de a înţelege realitatea. Cărţile, documentarele, piesele de teatru, toate sunt surse de informaţii despre oameni, locuri, obiceiuri, feluri de a privi lumea. Privind realitatea din cât mai multe perspective, poate chiar opuse, copilul învaţă să fie tolerant cu ceilalţi, pentru că îi înţelege mai bine. El devine mai flexibil în judecăţi şi mai critic în gândire, adică în cele din urmă mai înţelept.

Copiii reacţionează încă de la naştere la sunete şi la auzul vocilor umane La 18 luni, un bebeluş poate să recunoască aproximativ 100 de cuvinte şi poate să rostească in jur de 12.  Începând de la această vârstă,  vorbirea se dezvoltă rapid şi până la vârsta de doi ani, un copil poate să intre în lumea mirifică a poeziilor, imitand rime simple. Având o tematica variată, poeziile pot fi  folosite în activitatea din grădiniţa nu doar pentru simpla memorare și reproducere, ci şi pentru stimularea creativitătii, a capacităţii de comunicare corectă, fluentă, expresivă.

Poezia bună este întotdeauna un mister. Poeziile pot și uneori trebuie analizate. Liniile poetice sunt adesea greu de înțeles pentru prima dată. Există multe de văzut și de auzit pentru a înțelege o poezie. La urma urmei, noi, având vedere, nu observăm prea multe; auzim, dar nu ne adâncim întotdeauna în sensul celor spuse. Uneori se întâmplă ca, după ce citești o poezie, să fii surprins: ai văzut ceva la care nu ai mai fost atent.

Poezia constituie unul din compartimentele cele mai bogate ale literaturii pentru copii, în general și în mod deosebit ale literaturii pentru copii în limba română. Muzicalitatea versurilor îi atrage pe copii încă din primii ani ai vieții. Conciziunea cu care sunt redate fapte, idei, tablouri sau sentimente umane, reprezintă un motiv foarte serios pentru care poeziile nu numai că sunt ușor accesibile copiilor, le înțeleg, dar le și memorează cu destulă ușurință, indiferent de faptul dacă ele au fost scrise pentru copii sau prin formă și mesaj sunt înțelese de copii.

Poezia este o formă specială de auto-exprimare umană, limbajul sufletului, o vocație, un dar rar, capacitatea de a-și exprima ritmic starea interioară sau atitudinea față de lumea din jur în cuvinte clar selectate.

Pentru poeți, poezia este unul dintre principalele sensuri ale vieții. Poeții simt profund oameni care trebuie să fie în mod vital în procesul creativ pentru a exprima gândurile și emoțiile acumulate. Lipsa de inspirație, criza creativă pentru - este o problemă serioasă, mai ales dacă veniturile sale depind în mod direct de roadele activității poetice.

Poeții abordează cele mai diferite subiecte inspirate din surse multiple și diferite. Și acestea sunt: aspecte din viața copiilor și a adulților, apropiați copiilor, viața tradițională și modernă din localitățile și familiile românești de la noi, peisaje, anotimpuri, oameni, cu faptele, problemele și bucuriile vieții lor.

Având o tematică variată, poeziile pentru copii cuprind o complexitate de idei și sentimente și de aceea au o deosebită valoare educativă și artistică. O tema foarte valoroasă a poeziei pentru copii o constituie copilăria, prin caracterul accesibil, atractiv și interesant, fiindcă vorbește despre viața celor de o vârstă cu cititorii, dar, și pentru mesajele educative ale poeziilor cu aceste subiecte; Ele îi orientează pe copii spre prietenie, iubirea aproapelui, respectul pentru meleagurile natale, animale cu care copiii se identifică foarte ușor și care, personificate, le trezesc râsul copiilor…

Prin tot ce a scris și a gândit, Grigore Vieru s-a dovedit, incontestabil, o voce unică, de o plasticitate uluitoare, în peisajul poeziei românești. Stihurile sale au împodobit, într-un registru ales al limbajului poetic, stări de spirit de o rară autenticitate. Nimic nu este țipător, îndoielnic sau iluzoriu în lirica lui Grigore Vieru.

Poetul Grigore Vieru a iubit „până la lacrimi” acest pământ, viața și ca o lumină s-a ridicat în zboru-i înalt spre a cerului imensitate. Ne-a lăsat o moștenire artistică bogată, versuri de o muzicalitate și o frumusețe rară, pline de încredere, de optimism, de speranță. El a fost un maestru neântrecut al Cuvântului, ce cuprinde toate nominativele: poet liric ce a dedicat poezii sufletului omenesc, poet al lucrurilor sacre, poet al baștinii, izvorului, copiilor, poet al întregului neam.

 Grigore Vieru a impresionat mereu prin sinceritate, o sinceritate de poet până în vârful unghiilor, continuând să rămână în actualitate, să influențeze starea de spirit a acestor tipuri și a acestui popor. Moștenirea literară a lui Grigore Vieru va rămâne prezentă mereu peste timpuri, pentru că a știut ca nimeni altul să împerecheze noțiunile Mama și Graiul, Femeia și Iubita, a cântat dragostea sub toate aspectele: pentru graiul matern, pentru Țară, neam, casa părintească, viață.

 

 

Bibliografie:

 

www.grigorevieru.md;

Grigore Vieru. Taina care ma apara. Iasi, Ed. Princeps Edit. 2008;

www.ro.wikipedia.org;

Grigore Vieru, Acum și în veac, editura Litersa, ed.III.

A.I.  editor artline.ro

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu