Eliza –
Carmen PANAITESCU, disciplina română, grad didactic I,
Şcoala
Gimnazială Nr.2 Caracal
Blând
şi viteaz, tradiţionalist şi modern, Grigore Vieru ne-a dat o “Albinuţă” pentru întreaga
Românie de azi şi de mâine. (Eugen Coşeriu).
Folclorul şi tradiţiile populare conjugate în mod organic şi
firesc cu valorile perene ale literaturii naţionale şi universale stau la
temelia creaţiei lui Grigore Vieru. (Haralambie Corbu)
Creaţia poetului izvorăşte limpede, cu
demnitate şi convingere din necesitatea dreptăţii sale. Poezia lui Grigore
Vieru a schimbat valoarea poeziei ţării noastre. Bucuria de a scrie, de a
ajunge la sufletul omului a fost simplu argumentată de poet: “ scriu nu pentru că
sunt poet, ci pentru că am văzut în copilărie cum curgea Prutul”. Marile teme prezente în
creaţia poetului sunt: mama, iubirea, copilăria, graiul, patria. Acestea îşi au izvorul din
divinitate şi din acest motiv nimeni nu le poate mişca.
Creaţia
poetului devine înălţătoare prin faptul că venerează verbul matern şi dragostea
de neam. Din copilărie şi până la senectute, mama este mângâierea, alinarea şi
dragostea supremă. Te simţi legat de ea cu toate gândurile, visele tale, prin
paşii spre viaţa viitoare. În lirica lui Grigore Vieru, mama devine o expresie
din cele mai puternice.
Tema
maternă trece ca un fir roşu prin toată opera sa: mâinile mamei legănând copilul şi pe care le
sărută poetul, ochii ei înlăcrimaţi, pâinea mamei, nopţile ei albe….
„O
stea mi-atinge faţa,
Ori poate-a ta năframă,
Sunt alb, bătrân aproape,
Mi-e dor de tine, mamă”
„
Făptura mamei” are pentru Vieru o proiecţie cosmică:
“Uşoară, maică, uşoară
C-ai putea să mergi călcând
Pe seminţele ce zboară
Între ceruri şi pământ.”
Mama trăieşte între cer şi pământ, adică mereu în mintea
lui. În poezia lui Vieru, simbolul mamei are aceeaşi ambivalenţă ca şi în cele
ale mării şi pământului: viaţa şi moartea sunt corelative. Naşterea înseamnă ieşirea din pântecul
mamei, iar moartea înseamnă reîntoarcerea în pământ. Mama este simbolul
adăpostului, căldurii, dragostei şi hranei care pe parcursul vieţii poetului îl
însoţesc.
Şi
pentru Grigore Vieru şi pentru Lucian Blaga, fericirea s-a născut la sat.
Femeia muncită, mama, îşi plimbă făptura între slujbă, Dumnezeu şi real, slujba
tăcerii de piatră şi slujba pâinii la cuptor.
Fără a se evidenţia, Mama poetului a crezut neîncetat în Dumnezeu şi
această credinţă a ajutat-o:
“Mama mea viaţa întreagă
A trăit fără bărbat.
Singurei eram în casă
Ploi cu grindină când bat”
Aceste versuri evidenţiază viaţa grea a mamei care s-a
luptat pentru a supravieţui, tristeţea de pe chipul acesteia fiind redată prin
structura: “ploi cu grindină”. Demnitatea maternă este modestă şi tăcută ca
natura-mamă. Munca sfântă a mamei este fructificată prin painea scoasă din
cuptor, care umple cu aroma ei tot satul. Mama iese la drum să-l ospăteze pe
primul trecător cu o felie de pâine, apoi cheamă vecinele s-o guste cu un pahar
de apă rece:
“Pâinea asta mult ce-mi place mie,
Coaja ei, o, coaja ei imi are
Cu năsprite palme-asemănare”
Rostul vieţii mamei sunt copilul şi munca. Într-un
poem de mici dimensiuni, poetul a surprins întregul univers matern: mama,
fiinţa care constituie viaţa pe pământ, apare întruchipată în imaginea
păsării-mamă, care:
“Când s-a întors
La puii ei cu hrană,
Găsise cuibul gol
Şi
amuţit.
I-a căutat
Până-i albise pana
Şi-n cioc
Sămânţa a-ncolţit.”
De-acum
înainte viaţa mamei e un nesfârşit chin al cântării, al zbuciumului, care nu se
alină niciodată. Trăirile dramatice ale
mamei din poemul “Cămăşile” sunt redate prin intermediul “amintirilor amare” lăsate
de fiul căzut în război. Cămăşile sunt nădejdea mamei, sprijinul ei de-a
întâlni dimineaţa zorii, de a-şi porni mâinile la treabă şi toată ziua să fie
însoţită de gândul la fecior. Ea nu se va împăca niciodată cu dispariţia fiului
drag şi în fiecare sâmbătă va spăla cămăşile căci “mâine vor face băieţii horă-n sat”. Şi aşa, zi după zi, an
după an, mama aşteaptă.
În
poezia “Buzele mamei” vibrează sfânta memorie şi marele ei
devotament. Buzele mamei sunt o veşnică rană, care exprimă îndureratul
sentiment al dragostei faţă de bărbatul căzut la datorie,dar mereu viu şi tânăr
în cugetul şi inima ei suferindă:
“O, buzele ce sărutară
Al tatei mormânt
Mai mult ca pre dânsul
Pre tata,-n
Puţinii lui ani pre pământ.”
În poezia “Făptura mamei” întâlnim imagini cu adevărat
surprinzătoare. Făptura mamei ajunsă la capătul vieţii trăite intens şi plină
de rosturi supreme, este ca un mit. Dăruită copiilor, muncii binelui şi
frumosului, mama apare ca ceva sacru şi aproape supranatural.
Mama
ca motiv fundamental al creaţiei lui Grigore Vieru, cunoaşte diferite
întruchipări stilistice – de la confesiunea directă, abia ascunsă în substratul
versului până la compararea mamei cu nişte lucruri cum ar fi patria, pământul
şi altele.
Poezia
lui Grigore Vieru despre mama avea o misiune şi un efect revoluţionar. Acest
efect a fost cu atât mai mare, cu cât poetul proceda absolut firesc. Vieru pune
în lumină altruismul mamei, jertfirea benevolă a acestuia de dragul fiului.
Venise clipa când din dragostea fiului pentru mamă nu mai rămâne nimic şi
atunci mama porneşte pe urmele fiului:
“ Strigând căzute fire
De dragoste şi dor”
Sacralizarea mamei, investirea ei cu calităţi etice
alese, scoaterea din rândul fiinţelor ordonate sunt permanente ale creaţiei
poetului. Concomitent iau naştere poezii în care fiul exprimă recunoştinţa
pentru tot ce a însemnat şi însemna mama:
“Măicuţa
mea: grădină
Cu flori, cu nuci şi mere
A ochilor lumină,
Văzduhul gurii mele!
Măicuţo tu: vecie
Nemuritoare carte
De
dor şi omenie
Şi cântec fără moarte!”
Dorul de mamă nu
se stinge în tinereţea personajului liric. Preţuirea sacrificiului mamei este
cauzată de o viaţă întreagă a fiului recunoscător.
În
general, poeziile dedicate mamei adeveresc o lume de sentimente şi idei care
formează bogăţia poeziei lui Grigore Vieru, care încearcă să surprindă nu numai
prin idei ci şi prin expresii. În creaţia sa, mama este un simbol cu multiple
semnificaţii etice şi sociale. Ea este o altă Maică Marie, un început a toate
câte sunt, devenind Muma însăşi. Patrie, plai, grai, izvor şi alte realităţi
primordiale sunt sugerate, la Grigore Vieru, prin simbolul mamei.
Prin
creaţia lui Grigore Vieru, tradiţia poetică românească îşi continuă devenirea,
trăindu-şi propriul destin, afirmă Tudor Chiriac.
Bibliografie:
- Aprecieri proprii.
- Ion Ciocanu – “Literatuta română contemporană din Republica Moldova”, Chişinău 1999, pag. 108-112
- Grigore Vieru – “Biblioteca şcolarului . Aprecieri critice, pag.336-350
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu